lördag 10 oktober 2009

Bokfest i Norra hamnen


Laponia, Kungsholm och restaurang BBQ, tre båtar och vårt teaterhus. På andra sidan hamnen där jag står och tittar ut på hösten finns Kulturens hus. Idag har vi samlats för att hylla konsten och boken. I konsthallen finns verk av Anna Odell, Pecka Söderberg och Lina Ekdahl, och många lokala konstnärer.
Alla dessa vernissager krockar med uppläsningar och uppträdanden av dem som har ordet i sin hand.
Jag väljer att lyssna. Ella Jonsson min vän från Skapande svenska läser ur sin roman om Lydia. Varje gång som hon läser skapar hon nya bilder i min hjärna.
Ulrika Vallgårda ger oss sin poesi. Och i en sal vid sidan om får vi som vill möta Johanna Lindbäck, lärare, författare och en av Bokhororna.
Högst upp finns min käre make med sina böcker utgivna av Trafiknostalgiska förlaget. Vid sidan om har jag en liten del av mina emaljer. Här är det lugnare. Vi hinner ställa oss och titta på utsikten, dricka kaffe och lyssna till alla fina berättelser som hörs från scenen. När solen börjar dra mot väster och sorlet tystnar rullar vi mot älvens strand. Mätta.

1 kommentar:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eva, det låter som en dag med många härliga intryck!