torsdag 8 oktober 2009

La lune


Klockan är snart halv sju på morgonen och månen syns ännu i väster. "Hon är min favorit. "
Tillsammans med Kusmi thé, miel aux fleurs, pain de mie, Jane Birkin som sjunger Elise och inspiration från Evas värld och Jenny Lindgren bygger jag min egen lilla franska kokong. Här kan jag vila från alla måsten som står på rad och slåss om första plats i kön.
Efter femton minuter öppnar jag en dörr till min imaginära koja och då strömmar morgonens tips om nästa nobelpristagare ut ur radion. Jag har läst namn på namn, nu hör jag om ännu fler författarskap. Längar efter en pristagare som öppnar världen med sitt språk. Wislawa Szymborska lärde jag känna genom svenska akademins val. Hon ger mig språkglädje. Jag hoppas på ett lika spännande val idag.

1 kommentar:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

En egen liten fransk kokong, det är fint uttryckt! Det har jag också och jag gillar så att vistas där.