söndag 4 oktober 2009

Tidningsläsning


Jag erkänner!
Jag är inte stolt!
Men...
Jag läser båda Stockholmstidningarna som pdf - gratis på nätet. Det är min kommunalskatt som betalar. Kommunens bibliotek har ett abonnemang på all världens tidningar i pdf som jag kan läsa på deras hemsida. Det är suveränt. Men vem ska betala för journalistiken?
Den frågan har Filters redaktion ett svar på. De vägrar att ge bort sitt arbete gratis på nätet. De har låtit bli att lägga ut innehållet i tidskriften på nätet. Klokt, om du frågar mig.
Bilden med ljuset symboliserar den snilleblixt som fattas oss. Idag kan bara en enda dagstidning tjäna pengar på nätupplagan. Vilken?
Dagens industri: de kan leverera rätt läsare till annonsörerna genom att bara lägga ut vissa delar av tidningen öppet. För det är bara de redaktioner som kan visa vem som läser dem, och vilka läsarna är som kan ta betalt för annonserna.
När Minton Cerf blev hedersdoktor vid Luleå tekniska universitet, ( han var en av dem som utvecklade internet), berättade han, att han inte trodde på att god journalistik skulle kunna läsas på nätet. Han påpekade att inkomsterna kommer från annonser och att att de som köper annonsplats betalar mer om de vet vem som de kan nå. Han tror mer på nätet som en marknadsplats för antikvariat och datortillverkare; kunderna måste känna till vad som kommer hem när de beställer sina varor, påpekade han.
Han fortsätter att forska; kämpar med att skapa kommunikation mellan planeten Mars och Jorden. Jag hoppas lika stor forskarmöda läggs ner på att hitta ett enkelt och bra betalningssätt för tidningar på nätet!

Inga kommentarer: