lördag 30 januari 2010

Drömmar-blå och andra


Dagen vaknade som i en blå dröm. På spisen hade min härliga dotter lämnat sina drömmar. Jag gnuggade ögonen och klev in i verkligheten. Drömde om konstiga möten med diffusa människor som ville att jag skulle organisera en jättestor fest. Antagligen en spegling av att vi talade om sommarens kalas i Kyrkbyn igår.
Drömmarna på spisen doftade underbart och föll ihop som ökensand i munnen. Idag är morgonen en timma tidigare än förra veckan. Det blå ljuset kom krypande före åtta.

Vid datorn bläddrade jag igenom DN. Hittade en intressant artikel om sjukförsäkringen. Björn Johnson har undersökt om myterna på DN:s ledarsidor om sjukförsäkringen har nån verklighetsanknytning. Svaret är NEJ! Hanne Kjöller har inte en enda gång tagit reda på om hennes teorier om alla svenskar som fuskar med sjukanmälningar håller i verkligheten.
Trehundra kontrollanter hittade 378 misstänkta fall av fusk när de undersökte sjukanmälningar under ett år, 2005. En per heltidstjänst, en på 240 arbetsdagar.....
Läs den intressanta artikeln.
Vi som inte är verklighetens folk men lever i vardagen vet att ingen har råd att stanna hemma. Inte vi som har normalinkomster. Vi stannar bara hemma när vi måste. Och då vill vi gärna komma igång på jobbet så snart som möjligt.
Björn Johnson kan se att hjälpen att komma tillbaka till jobbet inte finns. Det är därför människor inte kommer tillbaka till jobbet Hoppas att alla som kan får hjälp med dagens system. Det är inte en hållbar situation att mista sitt jobb för att man inte anses duga. Bättre är om alla som borde sammarbeta gjorde det. Då kan säkert många människor få tillbaka sin roll på arbetsplatserna.
Då behöver varken politiker eller försäkringskassan tala om kroniskt sjuka som fuskare.


4 kommentarer:

Jenny L sa...

Oj, vilka kontraster mellan bilderna. Färgerna klingar svenskt på något sätt.
"... och föll ihop som ökensand i munnen." Vilken vacker beskrivning!

Beträffande sjukskrivningar och att inte ha råd att vara hemma. Jag träffade en gammal vän nyligen, ensamstående mamma som haft det väldigt, väldigt tufft privat. Hon sa: "Jag skulle behöva sjukskriva mig, men jag har inte råd."
Vad tjänar samhället på att människor tvingas arbeta fast krafterna tryter? Man kan ju inte tända ljuset i båda ändar.

Granne med potatisodlaren sa...

Hanne Kjöller, DN:s ledarsida, säger att de flesta kan arbeta när de är sjuka:
-Om inte annat med att hålla upp en dörr eller packa varor.
Inte så lyckat med de två bilderna tillsammans... men jag ville visa de fina Drömmarna.

Annika Estassy sa...

Jag har många gånger retat mig på Hanne Kjöllers kategoriska inställning till saker och ting. Tänk att alltid vara så tvärsäker som hon är!
En kvinna jag känner har varit sjukskriven i över 6 år för utbrändhet men får inte längre vara det. Hon går nu någon form av rehabilitering för att kunna börja jobba igen och har kommit fram till att hon inte vill tillbaka till sin gamla arbetsplats. Där tycker jag att hon borde ha fått hjälp för flera år sedan att ta tag i sin depression istället för att "bara" sjukskrivas.

Granne med potatisodlaren sa...

En bekant har två svåra sjukdomar, jag hoppas att hon får rehabilitering som HON har hjälp av nu.