tisdag 5 januari 2010

En omväg

Idag var det så ljust som det kan bli en trettondagsafton vid älvens strand. Då tog jag en omväg från hamnen och havet, ner till Gäddvik och Gäddviksbron. Jag blev inspirerad av ett brev från Mälardalen. Där bor en vän med rötter på den södra sidan av älven.
Torbjörn Säfve, författaren, som bodde i Luleå på Malmudden kallade ofta de bägge äldre broarna över till den södra sidan för våra två Brooklynbroar. Nu bor han vid ett annat vatten.
Här kommer en VINTERSAGA
precis så känns det när man rullar fram genom det isande kalla snöfyllda landskapet. Kön till Stadspuben finns tyvärr inte mer. Nu köar vi till pubar med irländsk scenografi.

2 kommentarer:

Jane Morén sa...

jag tycker om broar, och jag har en dröm att någon gång få åka till USA, åka på alla broar jag sett i alla filmerna. Ni har fina broar dr uppe oh också och en dag ska jag se mer av Norrland också.

Granne med potatisodlaren sa...

Jag gillar alla broar. Att bygga broar det är något som jag tycker om.