söndag 31 januari 2010

Färgblind

Vill du bli illa behandlad klä ut dig till "den andre". Det berättar Günther Wallraff i DN idag. Han har bland annat levt som en vanlig svart man i Tyskland bland andra vanliga människor. Men som svart har han inte fått köa för en odlingslott, prova en klocka hos urmakaren, blivit hotad och fått känna hur det är att uppfattas som främling.
Jag har förstått att vi vanliga vita människor har svårt att förhålla oss till människor med annan hudfärg. Det gäller överallt där blont hår är vanligt. Men för inte så länge sedan mötte jag en grupp unga människor som far runt i Sverige för att berätta om rasism. (Jag känner på mig att jag har berättat den här historien förut, men det blir en repris).
Jag är så stolt över att detta har hänt. Det är något att tänka på när Luleå ska marknadsföras. Något eget.
En av de unga kvinnorna sa spontant: -Jag skulle kunna flytta hit till Luleå. Jag har aldrig varit på en plats där hudfärgen betyder mindre.
Hon talade sen om hur hon sett att eleverna på skolorna inte agerade i olika grupper utifrån hudfärg, ursprung eller religion. Hon hade varit på skolorna i en vecka och aldrig fått en fråga om var hon kommer från.(Göteborg var svaret.)
-Tänk om mina barn skulle kunna växa upp på en plats där sikten inte försämras av att vi först och främst tittar på hudfärgen.
Hennes önskan är min. Och det gäller överallt. Tänk om vi kunde se igenom ytan. Tänk om den grupp som är i minoritet slapp bli "den andre".

Inga kommentarer: