tisdag 5 januari 2010

Jag har inte rätt - det finns många rätt

Det finns en sak som jag har lärt mig här i kylan. Det finns många rätt. Många olika sanningar som ändå är sanna. Idag läste jag om kristdemokraternas vårdnadsbidrag i DN. Det blev som många med mig trodde: de kvinnor som har minst att erbjuda arbetsmarknaden, stannar hemma med vårdnadsbidrag. Vilket innebär att deras barn stannar i familjens hem och kommer till skolan utan kunskaper i svenska.
Men man kan också se det som ett bidrag till fattiga barnfamiljer som får 3 000 kronor per barn och månad som de kan köpa livets nödvändigheter för.
Bidraget är utformat så att det inte delas ut till familjer där föräldrarna är arbetsökande med bidrag.
Men en mamma som är arbetslös med flera barn under sex år kan få en högre inkomst genom att ta hem barnen från förskolan, sluta söka jobb, och få vårdnadsbidrag.
Familjer där bägge föräldrarna arbetar har rätt till vårdnadsbidrag om deras barn inte går i en förskola. De kan anställa någon som tar hand om barnen istället. Och mycket riktigt är det flest familjer i invandrartäta områden, och i välbärgade områden som tar ut vårdnadsbidrag.
De är inte många som väljer vårdnadsbidraget i det stora hela. Kristdemokraterna stred för väldigt få familjer.

2 kommentarer:

Jane Morén sa...

Ja, det här är en åtdärd som måste följas upp; vad blir konsekvenserna egetnligen.

Granne med potatisodlaren sa...

Enligt kd skulle många barn få det bättre i "vanliga familjer". Vad vanlig nu betyder...