söndag 24 januari 2010

Mörkvitt, sa Bengt Grive för hundra år sedan.

Idag har jag suttit klistrad vid teven och njutit av de bästa konståkarnas uppvisning på EM i Tallin.
Det är en fest för frankofiler. Många av de bästa konståkarna är fransktalande, åker i fransk tradition eller använder fransk musik. Även om Jevgenij Pluschenka återkommit efter fyra år, så slog mitt hjärta extra slag för Stéphane Lambiel och hans underbara åk till Jacques Brels, Ne me quitte pas.
Jag saknar ofta det mod som Philippe Candeloro och Suraya Bonaly stod för på 90-talet. Tänk att Suraya var den första och enda kvinnan som har klarat en quadrupel på tävling. Hon var 18 år 1991 och klarade av hoppet på VM. Det dömdes bort, så hon kom på 5:e plats.
Idag åker Suraya Bonaly uppvisningar och tränar unga konståkare i Las Vegas. Hon har bytt medborgarskap och är amerikan. När hon tävlade var hennes adoptivmor tränare och hon ljög om sin dotters födelseplats. Suraya Bonaly är född i Nice och ingen annanstans.
Varför ser vi aldrig någon färgad konståkerska idag ?, heter min triptyk på bilden.
Idag är det de finska kvinnorna som regerar på isen. Laura Lepistö tog silver i år på europeiska mästerskapen, Kiira Korpi kom fyra och Susanna Pöykiö som tyvärr bröt tävlingen.
De har sisu.

8 kommentarer:

Jenny L sa...

Uppenbarligen ett program jag gick miste om.
Jag älskar dina tavlor! Jag har sett och kommenterat den längst ut till höger förut. Av den röda lilla pricken att döma, ovanför tavlorna, så är de sålda. Kul för dig, men synd för mig!

Granne med potatisodlaren sa...

Tack Jenny! Det är så att den blå är såld. Men den röda och den vita är kvar. Den är gjorda i emalj och de är 15 x 20 cm.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Men vad du kan! Jag tittade mycket förr, det fanns någon slags glamour jag längtade, trängtade efter. Men nu var det länge sedan.
Skulle gärna ha sett hur man åker till min favoritlåt Ne me quitte pas.
Håller med Jenny: Fina tavlor!

Granne med potatisodlaren sa...

Tack! Konståkning har till och från fascinerat mig. 90-talet var en storhetstid för nyskapande franska konståkare.
Igår var Stéphane Lambiels åk som ett konstverk. Och det är inte vanligt.

Jenny L sa...

Är den vita och röda dansösen fortfarande till salu - och i så fall till vilket pris?

Granne med potatisodlaren sa...

Bägge två kostar 3.750, en kostar 1.950.

Jenny L sa...

Jag är allt lite sugen på den vita dansösen. Låt mig snurra en piruett för att tänka på saken :) det vill säga om den är till salu?

Granne med potatisodlaren sa...

Hon dansar gärna vidare hem till dig Jenny.