tisdag 16 februari 2010

Det räcker inte med att stå på tå


Nu diskuterar vi sexuella trakasserier inom scenkonsten. Där är de flesta helt beroende av sina chefer. De måste bli valda inför varje föreställning. En extrem form av korta anställningar gör att ingen har vågat säga ifrån. Vem vill vara den som aldrig mer får utöva sitt yrke?
Samma sak händer på de arbetsplatser där korta anställningar gör löntagarna rättslösa. Jag minns från min ungdom när alla seglade omkring på korta vikariat hur mina kollegor över hela Sverige berättade om otrevliga möten med chefer som de ville glömma. Och det var inte utskällningar som de berättade om. Ingen vågade klaga.
Idag är det ungdomar som arbetar på korta kontrakt inom nästan alla områden. Vad händer dem? Vem hjälper dem att slippa chefer som utövar sin makt på fel sätt?
Balettchefen på Operan i Stockholm fick en varning. Men de kvinnor som han har trakasserat får möta honom varje dag på jobbet. Det är så för många människor att de måste stå ut. Jag hoppas att diskussionen inte stannar på våra scener, jag är säker på att vi behöver tala om vad som händer med de ungdomar som idag ska ha ett helt arbetsliv med korta anställningar.

Inga kommentarer: