torsdag 1 april 2010

Underkylt regn

I morse regnade det. Hela världen blev glaserad.
I radion varnades alla människor vid älvens strand för att det är halt, superhalt.Alla lokalbussar är inställda. Jag drog på mig broddar och hoppades att det skulle gå att trampa upp till brevlådan. Med mycket möda och ordentliga kliv gick det bra...ända till trappan på bron. Den hade hunnit bli vackert glänsande isglaserad. Höll balansen tack vare kanten på bron. Trippade över golvet och höll andan innan jag var inne i hallen.
Skrev inköpslistor. Kom på att sätta i kabeln till bilen så att den centimetertjocka isen på plåten skulle smälta. Dimman steg ur den nu fuktiga snön. Det ser mjukt ut, men nu är snön som sten och marken en isbana. Väntar på att vägen ska bli saltad för första gången denna vinter.

3 kommentarer:

Maria Moln sa...

Å Eva vad mycket snö ni har kvar! Det sticker upp en liten takås på bilden, är det potatisodlarens tak? Tänk att broddar det har jag aldrig haft. Efter di tydliga beskrivning förstår jag att de är nödvändiga.

Beppan sa...

Ja halkigt var förnamnet... Jag fick sätta på mig broddarna för första gången denna vinter när jag gick till jobbet!
Tur att dessa tingestar finns....

Granne med potatisodlaren sa...

Grannens hus sticker upp bakom snöhögen. Jag hoppas verkligen att det blir varma grader söderut nästa vecka när vi kommer. Ser fram mot doften av jord. Bor man här skulle man kunna komma på att åka till fjällen i april, men inte efter denna vinter.