fredag 2 april 2010

Informationsstress på långfredagen. Är det möjligt?


Jag borde ha gjort som Celina. Satt mig i fönstret och nafsat i påskliljorna. Njutit av de gula blommorna. Visst är långfredagen en gul dag för er också?
Det är väl bara i kyrkan den är lila?
Men jag började läsa engelska tidningar och fastnade i hur olika vi förhåller oss till pressfrihet. En av dagens största nyheter är att en forskare professor Singh  har sluppit ur domstolarnas klor. Vad han hade gjort?
Han har ifrågasatt om kiropraktisk behandling hjälper mot astma hos barn. Vilket kiropraktikernas nationella förening i Storbritannien hävdar. Nu har professor Singh fått rätt. Ja, han har rätt att säga att hans forskning visar att astma kan man inte bota med en knyck i
ryggen. Nu slipper professor Singh betala miljoner till motpartens jurister. Han slipper stå i olika domstolar under många år och försvara sin rätt att säga vad hans forskning har visat, till och med i intervjuer med journalister som publicerar hans resultat.  
Domaren som satte stopp för cirkusen han sa: Alla forskare har rätt att berätta om sina resultat. Fejder i forskarsamhället hör inte hemma i brittiska domstolar.

För att hoppa från det ena till det andra. Jag kunde inte låta bli att läsa om Fru Sarah Palin från Alaska. Minns ni henne? Republikanernas vice presidentkandidat? Hon är numera stjärna på tevestationen Fox. Men hon har problem med tittarsiffrorna så hon spred ut att hon skulle göra en intervju med LL Cool J. Tufft för henne när han avslöjade att filmen de visade på Fox var en gammal intervju från 2008. Nu har Sarah Palin tvingats be om ursäkt.

I The Independent är dagens nyhet på kultursidorna att all kultur som utgår från Jesu lidande är kontroversiell och populär.

Lider gör i alla fall de svarta sydafrikaner som tvångsförflyttats till vita plåtcontainrar för att ge plats till fotbolls VM. Det var här informationsstressen satte in. Det var dagens mest sorgliga bilder. Oändliga rader av containrar och barn med sorg i blicken.

5 kommentarer:

Maria Moln sa...

Visst är det mest gult! Funderade över vilken tröjfärg som skulle bäras idag, violett eller ljusgul. Tankarna gick precis som dina. Tror jag väljer vårgrönt. Klart man minns Sarah Palin, fast man skulle önska att man inte. Och kan man göra vad som helst när man städar? Tro att man kan städa bort människor t o m?! Så detta med att blogga; såg Malous program häromdagen. Där fanns det en mamma som valt att ha kvar sin döda dotters blog på nätet. Om det hade varit en utgiven bok skulle man ju inte ha dragit in alla utgåvor och stoppat folk från att läsa, sa mamman som själv bloggar vidare på egen blog med att förmedla glädje trots att hon också drabbats av cancer. Så har vi ännu ett nytt etiskt dilemma att fundera över.

Granne med potatisodlaren sa...

Ja, jag undrar hur man gör. Men jag tror att kompisar och vänner och familj kanske vet hur de ska göra när frågan kommer upp. Nu är det ju allt vanligare med bloggar bland ungdomar.
Men jag vet inte vad jag vill? Det är en fråga som jag inte har tänkt på.
Städat har vi gjort idag. Slutade med att vi köpte ett medicinskåp för första gången i vårt liv och tio liter spolarvätska. Här värmer solen och vi flyter omkring när vi inte fastnar i snön som bara ger efter.
Nu sveper dimman in från isen på älven och vi myser med feelgood- film.
Ha det bra.

Annika Estassy sa...

Har själv funderat på vad jag skulle vilja att mina efterlevande gjorde med bloggen. Svaret är att jag inte vet så de får göra som de själva vill. Om det skulle bli aktuellt...

Granne med potatisodlaren sa...

Ja, borde vi veta? Jag ska fundera lite till.

Jane Morén sa...

Din katt är oemotståndlig! Den där bilden på din katt blir jag hypnotiserad av.