tisdag 27 april 2010

Rosa skyar

Byter morgonens stora gråhet mot kvällens rosa ljus. Det känns mer vänligt. Grått är inte bara tråkigt det signalerar plusgrader dygnet runt.

Sen igår har snön dragit sig tillbaka från halva gården. Nu börjar jag tro på att den gamla snön hinner försvinna till Valborg. Jag vägrar lyssna på meteorologerna som lovar snö och snö och snö hela helgen. Jag vägrar.

Lycklig blir jag när jag läser om män som ser sig som föräldrar. Ja, som lika mycket värda som föräldrar. Äntligen vill jag ropa. Vilken chans för ert barn att få ha samma tillit till både sin mamma och pappa. Men jag håller med den unga mor som påpekar att hon inte förstår varför pappans engagemang får beröm och anses vara något extra bra. Längre har vi inte hunnit.

2 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Vilken otroligt vacker bild!
Jag tror förresten att något håller på att hända med unga föräldrar, alla de jag känner är så noga med delat ansvar och det räcker ibland att åka tvåans buss för att bli glad över alla pappor med barn. De känns inte som söndagspappor som det var förut utan som vardagspappor.

Granne med potatisodlaren sa...

Ja, det är bra för alla. Men det har många kvinnor svårt att se. De tror att kvinnor är bättre föräldrar bara för att de är kvinnor. Men jag som har delat vår barnledighet med min man vet att det är av den största betydelse för våra döttrar.
Men bland mina vänner var det inte självklart att dela.
En kuriös sak är att flest föräldradagar tar männen i Norrbotten ut i början på september. Vad händer då? Jo, älgjakten börjar...