lördag 10 april 2010

Sollefteås Kerstin

När man skjuter arbetare är en av de bästa skildringarna av livet jag läst. Nu får vi inte läsa nytt av Kerstin Thorvall mer. Hon dog 84 år gammal, säger rösten på radionyheterna.

Leve Kerstin. Leve hennes mod. Leve hennes oevre som fransmännen hade uttryckt det.

Hon var så mycket. Hon berättade om sitt liv i ungdomsböcker när jag var tonåring. Hon skrev romaner som upprörde många men som gav mig hopp. Som Kerstin, på ett metaforiskst sätt, ville både jag och många av mina kompisar bli, när vi talade om livet innan vi valt väg. Hon var av samma generation som våra mammor men flyttade sig hela tiden mellan generationerna. Vi kände igen oss i hennes uppror.

Hennes teckningar. Hennes språk. Vilken tur att vi har allt kvar.

2 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eller hur! Hon har varit en ledsagare genom livet.

Granne med potatisodlaren sa...

Ja. Hon berörde nog många Evor.