torsdag 20 maj 2010

Det förvånar mig




Rima Fakih är vald till Miss USA. Hon har sina rötter i Libanon, både det kristna och muslimska Libanon. När hon valdes fick hon en fråga om sjukförsäkringen och svarade att hon tycker att p-piller ska ingå i den allmänna sjukförsäkringen.



Den kristna högern tycker inte om valet av Rima Fakih. De är säkra på att hon är en terrorist. De anser att hon är medlem i Hizbollah och en säkerhetsrisk. De sprider rykten om den nyvalda miss USA på nätet. Trots att man nog kan kalla henne en affischtavla för hur lyckad integration kan bli i USA.

Det förvånar mig.

Läser Svd att politikerna strider om kollektivtrafiken igen. Fixa kollektivtrafik så att så många som möjligt kan åka. Och så att avstånden minskar i vårt avlånga land.

Men det står inte på den politiska agendan. Där handlar det om vem som äger aktierna i de bolag som kör bussarna, tågen och flygplanen.

Det förvånar mig.


Lyssnade på P1 i morse. Där satt Göran Hägglund, kd, och Lars Ohly, v, och pratade om fastighetsskatten.

Göran Hägglund tycks tro att "det verkliga folket" bor i hus som är värda 6 miljoner kronor. (Det gör 1 procent av fastighetsägarna). Han är mycket orolig för att någon med ett mångmiljonhus ska tvingas flytta på grund av att fastighetsskatten höjs från 6-7 000 kronor till 17 000 kronor.

Som socialminister har jag aldrig hört honom säga att han är orolig för att sjuka eller arbetslösa tvingas flytta på grund av att både sjukförsäkringen och arbetslöshetsförsäkringen försämrats.

Det förvånar mig.


Men min kompis Jimmy, han bara sa: Är det någon som är förvånad?!

Jo, jag, svarar jag.

Inga kommentarer: