måndag 17 maj 2010

Åskan gick och jag läste deckare

I natt och tidigt på morgonen gick det en bullrande åska mellan Boden och Luleå. Katja berättar här om hur det var i Sävast. Hos oss kom åskan med hagel i början av natten. Tidigt på morgonen kom den tillbaka med muller och buller och kraftiga blixtar. Men inte en enda droppe regn.

Svårsovet. Läste ut två ö-deckare. Den ena med Gotland som en av huvudpersonerna, den andra med Öland.

Anna Jansson heter författaren som skriver om polisen Maria Waern i Visby. Hennes böcker har filmats med hjälp av tyska pengar. Ni har kanske sett några avsnitt på TV4.

Johan Theorin skriver om Gerlof Davidsson den gamle sjökaptenen som bor i den fiktiva byn Stenvik på norra Öland.
Han skriver utifrån fyra årstider liksom Mons Kallentoft. Årets bok handlar om våren.

Så här snabbt inpå en sömnlös natt så har jag en känsla av att Johan Theorins Blodläge har en mer oväntad gåta. Maria Waerns Drömmen förde dig vilse är mer än traditionell kriminalhistoria.

Det som är gemensamt för bägge böckerna är ett drag av overklighet, ett besök av andar från en annan värld, saker som sker utan att vi kan förklara det. Förrän i slutet förstås.

Jag tycker att Anna Janssons berättelse är mer genomarbetad än jag minns några av de tidigare böckerna som jag läst. Johan Theorin å sin sida har inte riktigt lyckats fånga mig som läsare med sin tredje bok om Gerlof. De tidigare, Nattfåk och Skumtimmen, tyckte jag var mer fängslande. Med det vill jag inte säga att Blodläge är en dålig deckare. Det är en av de bästa i år tycker jag.

2 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Tycker som du om Theorin - men det kanske är för att man inte blir lika överraskad längre? Jag känner igen hans sätt att lägga upp historierna. Jag gillar den ändå väldigt mycket.
Bra med deckare mot åska och dunder!

Granne med potatisodlaren sa...

Ja, det var kul att ha läsning som inte ställde några krav. Det behövs när man sitter vaken mitt i natten