söndag 23 maj 2010

Ingrid Segerstedt Wiberg

En röst som nu är tyst. Hon har funnits som en rakryggad publicist under hela mitt liv. Hennes röst har väckt mig, manat mig och gett mig styrka. Hon var en av få med en osviklig inre kompass. Hennes värden var och är medmänsklighet och solidaritet. Hennes politiska hemvist var folkpartiet fram till det att Jan Björklund blev partiledare. 96 år gammal gick hon ur partiet i protest mot att folkpartiet vill att vi ska söka NATO-medlemskap.

Fred var det hon sökte för alla människor i hela världen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så sanna ord Eva.

Granne med potatisodlaren sa...

Jag har alltid gillat Ingrid S W även om jag inte har hållit med folkpartiet.

Ancan sa...

En STOR kvinna i en liten kropp - svensk politik behöver fler sådana som hon ...

Granne med potatisodlaren sa...

Helt rätt. Fler politiker med säker kompass.