fredag 28 maj 2010

Jag blir glad när jag tänker

på alla förändringar som har skett. Ja, de som skett till det bättre. En förändring som jag glädjer mig åt är att alla människor får ha sin sexualitet på sitt sätt. När jag var 25 år fanns det så mycket hysch-hysch om allt utom heterosexualitet. Nu är homosexualitet helt utan hysch-hysch bland de unga människor som jag träffar.

1984 när HIV-epidemin exploderade i medierna fanns det fortfarande en skam. Den hoppas jag har försvunnit. Och det tror jag beror på att vi alla tvingades förhålla oss till våra fördomar när människor dog i en sjukdom som till en del spreds sexuellt.

Jag hoppas verkligen att vi alla förblir mer öppna till det vi har svårt att förstå. Det blir så mycket lättare och roligare att leva då.

Jag vill ge en blomma till alla som kämpar för öppenhet och tolerans idag. De är mina vardagshjältar.

2 kommentarer:

Jenny L sa...

Och jag kompletterar din blomma med ytterligare en, så vi får en bukett till vardagshjältarna.

Granne med potatisodlaren sa...

De är de värda. De behöver mycket uppskattning.