fredag 7 maj 2010

Vid köksbordet

Samhällsekonomi och mänskliga rättigheter stod på menyn vid vårt köksbord. J som ska rösta för första gången i sitt liv och och M, hans mamma, var på besök. När vi hade diskuterat en stund om skatter, partiprogram och annat började vi tala om hur det fungerar i vardagen.
(Sandlådan får stå för de begränsningar som de unga kvinnorna flyr från. Här får männen leka för sig själva.)

J liksom många andra har upptäckt att unga män kommer undan med att sitta och slöa i skolan. Att killar lättare får jobb över sommaren trots att de inte har någon arbetserfarenhet. Men att de unga kvinnorna får jobba hårt för sina betyg och att de har mycket svårare att få sommarjobb.


Jag vet inte om det är så här överallt. Jag tycker att gubbröran som alla unga kvinnor ska ta sig igenom för att komma fram blockerar framtiden.

Jag vet bara en ung kvinna, av de som tar studenten i vår, som tänker sig att leva vid älvens strand. De flesta drar ut och bort för att hitta ett liv utan begränsningar.

9 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Visst kan man anfallas av en enorm trötthet över denna gubbröra! Ser att du läser Smaken, jag med, Ska bli kul att höra vad du tycker!

Granne med potatisodlaren sa...

Gubbröran får inte glömmas bort. Men nu ska jag hitta igen min kreativitet en stund.
Smaken lockar men måste vila till i kväll.

Jenny L sa...

Så sant, så sant! Dessutom är det fler kvinnor som läser vidare på universitetsnivå och ändå slutar med lägre lön i lönekuvertet - och med skyhöga studieskulder dessutom - än sina manliga jämnåriga. Och med denna vardagsorättvisa - gubbröran - i åtanke undrar jag om det egentligen spelar någon roll vilket parti som regerar? Det är en jämställdhetsfråga som inget parti hittills klarat av att göra något åt.

Maria Moln sa...

Å, den ser så hårt frusen ut sandlådan! Som tur är ser jag inte till någon snö..

Granne med potatisodlaren sa...

Jenny, du har så rätt. Vi har irriterat oss på att killar som kommer till jobbet och tar för sig anses som begåvade men om tjejer gör samma sak är de jobbiga.

Ibland undrar jag om man ska råda unga kvinnor att studera med lån. Det verkar inte som det lönar sig i det långa loppet. Men det är ju nödvändigt för att få arbetsuppgifter som man står ut med.

Maria, den är inte frusen. Snön finns fortfarande ner mot älven. Stenhård på morgonen så den ligger nog en vecka till minst.

Jenny L sa...

Vad gör man om man har studerat på högre nivå och ändå får arbetsuppgifter som man knappt står ut med? Eller behandlas som om man vore en assistent?

Granne med potatisodlaren sa...

Ja, hur vanligt ät inte det. Le och var snäll sa min mormor. Jag blev galen av att tvingas sitta tyst och lyssna till de visa männen. Vi var så otroligt få kvinnor på redaktionen att männen tog all plats.
Dessutom fanns det all chans att lyfta någon tjej och spela ut henne mot oss andra.( En som var med om det skriver deckare, bor i Spanien och börjar på L.) Hon blev hedersman och kom undan med det mesta.
Det är inte klokt hur lätt det är för en kille att få ta plats på de kvinnliga kollegornas bekostnad.

Jenny L sa...

Intressant! Inte konstigt att L.M. har fått framgångar då, om hon redan i ett tidigt stadie lärt sig att skörda likt en man - det vill säga till vilket pris som helst. Det är inte riktigt min melodi och lär nog aldrig bli heller...

Granne med potatisodlaren sa...

Det är en av mina svagheter. Jag kan inte ta mig fram på deras sätt. Då jobbade jag bara och sen vet jag inte hur det gick till när andra hoppade över det där med att jobba på.