söndag 20 juni 2010

Till salu

I morgon måste du lägga bud. Ja, imorgon är det sista dagen för att lägga bud på Le Monde. Det krävs runt en miljard för att rädda tidningen från konkurs. President Sarkozy har kallat upp ägarna och låtit dem få veta att han inte vill ha utländska ägare eller ägare till vänster.

Idag ägs Le Monde av anställda, och före detta anställda genom en stiftelse.

För 25 år sedan tillbringade jag en vecka på den politiska redaktionen. Jag fick se hur de rosade artiklarna kom till. Jag fick lyssna på reportrar och krönikörer som disputerat inom det franska systemet med elituniversitet, "Les grandes écoles".

Här hemma hade datorerna kommit in på nästan alla redaktioner, men i Paris fanns inte en enda. När jag frågade om de hade några fick jag till svar: Mais, madame, les ordinateurs c'est quoi pour la journalistique?. Och jag kunde inte svara på vad datorerna var för journalistiken. För då var de bara en bra ordbehandlare. Och på Le Mondes redaktion vandrade alla artiklar från reportern, som lämnade handskrivna anteckningar till en språkutbildad sekreterare, vidare till en redaktör för att slutligen skrivas ut av en sekreterare som var statsvetare. Ingen nyhetsjakt där inte.

Det är nog det som gjort att inga pengar finns kvar. Oron för att låta journalisterna jobba utan ett skyddsnät av sekreterare och redaktörer.

Jag skulle sakna Le Monde som en symbol.

Det var de Gaulle som såg till att den började ges ut samtidigt som Frankrike blev fritt från den tyska ockupationen 1945. Den ersatte Le Temps en tidning som tyskarna gjort till sin. Le Monde har varit en självständig röst och är en av tre europeiska tidningar, de andra två är The Times och Frankfurter Allgemeine Zeitung, som står för den bästa journalistiken.

8 kommentarer:

Maria Moln sa...

Imorgon ska de också ta den nya skollagen i riksdagen. Det blir spännande- superviktigt för väldigt många svenskar.
Tänk att du har varit på Le Monde! Det måste ha varit en resa tillbaka i tiden?! Vilket minne att berätta för barn och barnbarn.

Granne med potatisodlaren sa...

Ja, skollagen är ju ännu viktigare än både Le Monde och bröllop. Hoppas att Jan Björklunds förslag inte förstör för eleverna.
Tänk att jag gjort saker i den grå forntiden som verkar spännande idag.

Jenny L sa...

Spännande att ha fått uppleva Eva!
Känns dock som en rätt omodern redaktion måste jag säga.

Jag läste också artikeln om Le Mondes "framtid" i SvD i morse. Skulle precis som du sakna den som symbol om den försvann. Finns det något franskare? Ja, det gör det ju förstås - baguetten och baskern! ;)

Anonym sa...

Vilken intressant läsning! Le Monde!
Hur hamnade du där?

Granne med potatisodlaren sa...

Jenny jag tror att vårt platta sätt att jobba. När vi gör allt själva inte har nått Paris än.
Carina, jag var där för att skriva en artikel för utrikespolitiska institutet. Och fick då praktisera hos dem en vecka.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Tänk Eva, jag och mitt ex-ex tillbringade en dag på Le Mondes redaktion, för så länge sedan, vi gjorde en artikel om det men jag minns inte ens var den publicerades. Men det är som du skriver - allt var otroligt gammeldags och fick ta sin tid! Minns bara män också, upplevde Le Monde som en mycket manligt styrd tidning!

Granne med potatisodlaren sa...

Vi får se vad som händer. Bodil M tycker att Stenbeckssfären ska köpa den.

Anonym sa...

Eva, det måste ha varit hur intressant som helst att få vara där en vecka - även om det inte är lång tid så är det nog för att man ska se lite innanför huden så att säga.