måndag 16 augusti 2010

Inspiration

I mitt fönster mot norr hänger min mobil fylld av inspiration. Tyngst och störst är min rosa kartong från Paris 20:e arrondissment. Den har följt mig i 30 år. Då såg alla tårt- och bakelsekartonger lika ut över hela Frankrike. Det var bara de sirliga gyllene bokstäverna som berättade att kartongerna kom från olika konditorier.
Det fanns prylar och ting som hade sitt givna utseende. Nu sitter jag här och undrar, finns det några saker idag som alltid har samma form och färg?

Och så försöker jag minnas hur päronpajen och citrontårtan smakade för 30 år sedan.

4 kommentarer:

Jenny L sa...

Nu fick du mig att fundera på det där med färg och form. Kan inte komma på ett enda ting faktiskt. Till och med tandborstarna förändras ju - hela tiden. Så fort jag hittat en favorit kommer det nya former som jag inte känner igen. Jag får nog fundera lite till på din fråga.

Granne med potatisodlaren sa...

Jag vill inte skriva det men a coke, Corn flakes och cheesedoodels. Allt från Amerikat. Och de vet att vårda sina varumärken.

Jenny L sa...

Jo, just det!! Attans också att de skulle vara från Amerikat. Men så är de ju experter på det där med varumärken, som du säger. Men å andra sidan har ju "cokeflaskan" förändrats lite grann. Nu dricker jag inte den drycken, men inte av principiella eller anti-imperialistiska skäl, det vore väl lite naivt idag. Jag tycker bara inte att den är god. Men jag tycker den forna flaskdesignen var snyggare än den nuvarande. Men burken är ju sig lik.

Granne med potatisodlaren sa...

Det är inte en slump att amerikanerna vet att vårda nostalgin i sina varumärken. De är duktiga på att behålla marknadsandelar.

Inte som Konsum som slarvar bort både evighetstecknet och sina inarbetade varumärken. Vem vill handla på Coopforum, när man kunde gå till Obs, eller Konsum?

Och hur kan man slänga Blåvitt i sopkorgen och ersätta det med dagens lågpris?

Ica har var mer ömsinta mot sina varumärken och låtit bli att ta bort de gamla.