torsdag 9 september 2010

Järnväg på fel spår

När jag läste DN i morse kände jag igen mig. I artikeln här under berättar en lokförare om hur den nedrustade järnvägen fungerar. I boken "Rapport från vår sköna nya värld" 8 reportage av Günter Wallraff berättar många anställda på den tyska järnvägen samma historia.

Inför privatiseringen av järnvägen minskas allt underhåll till ett minimum för att alla delar av järnvägstrafiken ska ha svarta siffror i sina årsredovisningar. Vilket orsakar stora skador på både räls och tågsätt. Trafiken drabbas av stora förseningar och de ansvariga politikerna skyller på bolagen.

Jag rekomenderar Günter Wallraffs reportage. Och jag hoppas att vårt behov av att ta oss säkert och enkelt och miljövänligt genom vårt avlånga land stoppar kapitalförstöringen.

2 kommentarer:

Jane Morén sa...

Jag läste och jag kände: men hur långt ska vi driva den här nedrustningen av ett fint uppbyggt land, för någon tusenlapp mer här och där, oftast i fel fickor. Bra att det kommer fram. Wallraff ska läsas omgående.

Granne med potatisodlaren sa...

Den tyska järnvägsbyken som utretts fram och tillbaka liknar en sämre thriller. Men det är på riktigt och otroligt skadligt för både de anställda och samhället.