lördag 27 november 2010

V I Warshawskis skapare Sara Paretsky

När jag tog emot de fina körsbärspriserna i veckan fick jag lova att skriva om tre författare och tre böcker.

Jag har valt att inte skriva om de stora författarskap som de flesta möter och känner sig styrkta av. Istället väljer jag först en amerikansk deckarförfattare som heter

SARA PARETSKY

Hon är en hjältinna på riktigt. Alla hennes böcker innehåller en bild av dagens USA. Det finns ingenting som göms under glittrande ytor. Förutom att hon alltid står på de svagas sida i alla sina böcker har hon alltid arbetat för att förbättra livet för andra.

När hennes hjältinna V I Warshawski joggar fram över boksidorna får vi möta det vanliga livet i ett slitet Chicago.

Bäst är Blacklist/Svartlistad. Den skildrar den förföljelsemani som drabbar alla vanliga amerikaner i och med att säkerhetstjänsten inte gör sin läxa.

Den har vunnit pris som bästa utländska deckare i  Storbritannien 2004.

På filmduken har Kathleen Turner spelat V I Warshawski, 1991. Den filmen gav jag fyra stjärnor när jag var filmrecensent, men det tyckte de flesta var för många.

Sara Paretsky skapade, 1986, det första nätverket för kvinnor som skriver spänningsromaner/thrillers/deckare, Sisters in Crime.

2 kommentarer:

Maria Moln sa...

Din bild är vacker som stillhet och kyla. Den får mig att minnas barndomens vintrar av någon anledning. Vill gärna läsa Sara Paretsky- Undrar varför jag har missat henne. Tack för tipset, låter som det skulle passa mig.

Granne med potatisodlaren sa...

Huttrande kallt är det. Både blåst och minus tjugo. Jag tror att Stieg Larsson hade läst Sara Paretsky. Det finns många likheter i deras huvudpersoner och beskrivningen av ett samhälle som delas upp i vi och dom.