torsdag 6 januari 2011

Igår lärde jag mig ett sätt till att

bli rik utan att skapa något värdefullt. Jag hamnade vid dokumentären Cityboy. Den berättar om hur Londons finansvärld fungerar. I alla fall sett ur en av bankmännens perspektiv.

Geraint Anderson kom hem från en långresa i Indien när han var 23 år. Han hade en examen i historia från Cambridge och ville tjäna pengar så att han kunde leva resten av sitt liv i Indien.

Genom sin bror fick han ett jobb där han skulle värdera energibolag på en investeringsbank. I tolv år levde han för sina bonusar och för att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Men en dag bestämde han sig för att skriva krönikor om livet i "the city" och han blev Cityboy.

Jag vet inte vad som var värst, att de som investerar i vår industri inte har någon som helst kunskap, att hedgefondernas chefer skapar situationer där de tjänar miljoner på att sprida rykten om olika bolag. Bolag som sen förlorar både pengar, kunder och som måste avskeda sina anställda.

Geraint Anderson är övertygad om att bonusarna leder till att detta sker.

Skrämmanade är det hur som helst.

2 kommentarer:

Jane Morén sa...

Jag såg också programmet och det infann sig en vanmaktskänsla.

Granne med potatisodlaren sa...

Vanmakt och ren ilska.