fredag 4 februari 2011

Det finns fler sätt att använda Rut-avdraget på

Jag vet inte riktigt varför jag blir så arg över att det satsas så mycket pengar på att dela upp vårt samhälle i vi och dom. Men jag blir verkligen förbannad.

Idag kan vi läsa om Rut-avdraget som ett alternativ till hemtjänst här. Det som helt utelämnas är att alla pensionärer som betalar mindre än 50 000 i skatt kan glömma att göra maximalt rutavdrag. Avdraget är helt beroende av hur mycket skatt kunderna betalar. Äldre kvinnor med garantipension får alltså knappt något avdrag alls. Men friska 65-åriga män med hög pension och som betalar skatt får naturligtvis maximalt avdrag.

Om avdraget används som alternativ till hemtjänsten innebär det att välbärgade pensionärer får bidrag till sin städning i privat regi men att de lägst pension får kommunal hemtjänst.

Ännu ett sätt att dela upp oss i vi och dom. Vad bra att vi har en regering som satsar miljarder på att göra så.

2 kommentarer:

Jane Morén sa...

Jag blir lika arg jag. Hur kan det här tillåtas, denna superorättvisa fördelning av våra skattepengar. Jag vill inte bidraga till fler jobb under skon på välskodda! Kan man få välja bort det, så kan de välbeställda ge bidrag till varandra tack.

Granne med potatisodlaren sa...

Det vore en lösning. Du som betalar mer än 100 000 i skatt betala för din grannes städning.