måndag 7 februari 2011

Hur mycket snö kan det falla?

Vaknar till ljudet av en snöröjare. Den lätta snön som föll igår har lagt sig som ett luftigt halvmetertjockt täcke över världen.

Kan inte låta bli att sparka i snön när jag trampar fram till vägen. Hårdfrysta kompostpåsar och fyllda soppåsar i händerna. I huvudet mal en av helgens nyheter på riksradion. Den om att sopsorteringen inte fungerar. Och jag kan hålla med om att det verkar som om 08-kommunerna bara har struntat i statens påbud om att sopor ska sorteras. Här har vi sorterat i minst 10 år.

Det är konstigt att våra riksdagsledamöter som en stor del av året bor i icke sopsorterat område aldrig frågar sig varför minsta kommun ute i landet ska organisera återvinningsstationer på flera platser, men de rikaste kommunerna i Stockholms län i bästa fall har EN på 45 000 invånare.

Men nu ska jag inte tänka på det. Nu ska jag tänka på nya idéer och nya infall.

6 kommentarer:

Victor Estby sa...

Bra rutet, Eva! Men viss av oss i Stockholm sorterar i alla fall sedan ett par år tillbaka. Men det är väl vi mindre priviligierade som bor utanför innerstan.

Granne med potatisodlaren sa...

Jo, jag vet att det är frivilligt. Men omöjligt för många som inte kan ta sig till insamlingsstationerna.

Här är det långt från frivilligt. Och det är kämpigt för många att ta sig med sopor till insamlingen och återvinningen. Den enda kommun där det fungerar fullt ut är i Helsingborg. Där källsorterar var och en sina sopor vid bostaden. Oavsett om de bor i hus eller lägenhet. Så borde det vara överallt.

Cecilia N sa...

Här har vi allt(?) utom kompostinsamling.

När sopbilen kom förra veckan hade vi bara en "konsumkasse" i soptunnan. Så den fick stå kvar i 14 dar till.
(Vi är tre vuxna och en hund.)

Cecilia N sa...

Förresten: Halvmeter?!
Nä, nu vill vi inte veta hur mycket det kan snöa. Nu räcker det med lite pudring då och då för att "vita till det". Som städning.

Jane Morén sa...

Lyckos dig Eva som har snö. Nu har det varit gråhalt alldeles för länge, jag önskar mig lite snö så jag blir glad. När det gäller sopsorteringen så läste jag att renoveringshysterin tyngt ner sopbergen med alla sina utkastade inredningar och material som är fullt användbart men inte riktigt inne. Vilken galenskap. Vi kan liksom inte öka konsumtionen och samtidigt rädda jorden, vi måste börja ta vara mer på det vi har.

Granne med potatisodlaren sa...

Cecilia, en kasse på 14 dagar!? Det har vi inte; vi har en halv tunna. Och en halv komposttunna.

Snön har äntligen slutat falla. Nu får vi se om den faller ihop. Jag kan inte gå till uthuset utan att få snö innanför täckbyxorna i midjan. Vackert... men inte så praktiskt.

Kommunen har gett upp snöröjningen ner till pumphuset. Nu är drivorna tre-fyra meter ner mot älven så de får vänta med att ta sig dit. Kanske att det går till påsk.