fredag 18 februari 2011

Idag sov jag

Foto: Bullbagaren S

middag mellan två och tre. Vaknade av doften från 50 nybakade vaniljbullar. Det var ett samarbete mellan A och S som jag verkligen uppskattar.

Innan dess läste jag Victor Estbys blogg. Och då började jag tänka lite hit och dit och fram och tillbaka.

Jag undrar varför det kapital och de investeringar som vi har gjort som medborgare i kommuner, landsting och Sverige ska användas för att enskilda ska bli rika.

Varför ska lägenheter byggda med subventioner från skattebetalarna reas ut? Varför ska offentliga bibliotek skänkas till privatpersoner för att de ska göra en vinst?

Gärna privata bibliotek, men då ska företagen bygga sina egna lokaler och köpa in sina egna böcker. Skattesubventionerade hus, bostäder, skolor, sjukhus ska aldrig säljas eller hyras ut för mindre än det kostar att skapa nya offentliga byggnader och infrastruktur. Eller ska vi alla kunna plocka ut skattebetalda verksamheter och driva dem i privat regi?

4 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Sömnen ledde till kloka tankar och belöningen blev vaniljbullar, inte dumt!!!

Granne med potatisodlaren sa...

Nej, Eva, det var härligt med varmt te och ljumma bullar. Och så blev jag säll.

Jane Morén sa...

Åh vaniljbullar, vad gott. Och vilket fint foto. Hur har du fått så fin ram runt den?

Granne med potatisodlaren sa...

Det är S som har tagit bilden. Jag tror att det är en app för iphone.