söndag 27 februari 2011

Jag hittade "gigot"

Igår var det fest. Moster, och mamma och jag skålade i fransk cider på min födelsedag. Vi njöt av alla fina tulpaner och den första krukan med påskliljor.

I butiken hittade jag "gigot", lammytterfilé, något som jag letat efter i många år. Aldrig förr har jag ätit så gott lamm.

Hemma i Luleå jobbade den andra delen av familjen. Teater mellan 14-22 stod på den enes agenda, jobb, jobb och jobb som vanligt för den andra. Den tredje hon fixade middag. Ibland blir det bara så. En fest här och en där och så fick vi prata och skicka bilder med mobilen.

Dagen efter är ganska grå och rå. En dag gjord för att läsa och upptäcka alla böcker från förr.

Jag har hunnit läsa ut min reselektyr den mystiska "Döden på en blek häst" av Amanda Hellberg. Den är en modernare och mindre komplicerad historia än"Cromwells huvud". Ni vet den där deckaren i engelsk universitetsmiljö som Carina Burman har skrivit. Miljön är halva tjusningen i bägge historierna.  Eftersom att jag är engelsk-college- universitetsromantiker så gillar jag bägge.

Se där två lästips en vanlig februarimorgon.

7 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Det låter härligt med ditt födelsedagsfirande! Må det vara i många dagar!

Granne med potatisodlaren sa...

Tack! Och tänk att jag har minst ett kalas kvar när jag kommer hem.

Maria Moln sa...

Som om du tagit en svartvit bild...ett färgfattigt väder även här. Längtar efter blått och hoppfullt grönt.

Sophia Callmer sa...

Fin födelsedag och GRATTIS Eva! Intressant detta du skriver om Palme, jag var 13 år när han blev skjuten och undrade mig över att först var många väldigt hårda mot Palme och sedan helt lamslagna av vad som hände.
kram! Sophia

Granne med potatisodlaren sa...

Maria det gör jag också. Tänk om det har hänt nästa gång jag far söderut!

Tack Sophia. Jag hör att du och A jobbar på. Hoppas att allt är bra med ert projekt.

Historien om dygnet när Olof Palme mördades är olika för alla tror jag. Men idag när jag pratade med min mamma så kom hon ihåg samma saker som jag.

Anonym sa...

Härligt och underbart! Fira så mycket du vill och kan!

Granne med potatisodlaren sa...

Tack Carina det ska firas med färsk torsk och spännande italiensk efterrätt ikväll. I morgon blir det Bodil Malmsten.