lördag 12 februari 2011

Luleå minus 15

En minut i sju. Ljuset. Kylan. Den djupa snön.
Imma på rutan.Blå minuter.
Drivan som når ända upp till äppelträdets krona.
Snötäcket som skyler trädgårdsmöblerna.
I det djupa mörkret och tystnaden klockan fem
drömde jag om en färd med helikopter.
Minusgrader i hela landet, säger SMHI.
Vaknade av att helikoptern landade, i min säng.

Ljudet från sjukhusets helikopterplatta
studsade över skaren och
 väckte mig till Egyptens glädje.
Jublet stiger från sidan ett.
Brevlådan är full med goda nyheter.
Jag får tårar av glädje och kyla,
sorg och vind, 
i mina nyvakna ögon.

3 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ja vem kan låta bli att gråta av glädje över vad som hänt i Egypten.
Tänk om det sprider sig, till Algeriet till exempel, detta plågade land. Det är hoppfullt med alla de unga som inte längre accepterar förtrycket.

Granne med potatisodlaren sa...

Ja, tänk om de unga i Algeriet och Marocko får uppleva demokrati! Om alla välutbildade unga kvinnor och män slipper buga sig inför korrupta kungar, presidenter och emirer. Om alla lantbrukare får behålla sin skörd och sälja den till högsta pris. Tänk om bara så enkla saker kunde fungera så att ett förtroende kan byggas upp. Vilken vinst!

Monika Häägg sa...

Blå gryning är så vackert. Men de små röda tecknen gör sig bra som bild av en befrielse.
Vi hade minus 10 grader på morgonen men ingen snö.