torsdag 10 mars 2011

Drömmar som stannar kvar

Jean-Paul Sartre och Simone de Beauvoir lämnar Café Flore
Eva Swedenmark skriver om sin dröm om att ha en egen bostad i Paris och om drömmar som alltid finns kvar.

Jag har länge haft samma dröm. En liten, liten studio i ett tyst kvarter bara några steg från folkvimlet. Tänk att få vakna i 14:e arrondisment och känna doften av diesel, nybakat bröd och en slinga rök från en fransk cigarrett. Det vore så roligt att få vandra på rue des Plantes ner till stationen i Montparnasse. Att får ströva på rue de Rennes upp till Café Flore vid Boul Saint Germain. Där skulle jag sätta mig ner och skriva mina bästa berättelser nånsin.

Det lustiga är att i min dröm är jag 20 med en 50-årings livserfarenhet.

Mitt i mitt drömmande ringer det på min dörr. Där står en annan Eva med två fina gåvor från hennes resa till 5:e arrondisment. Hon har många resor kvar till sina barnbarns hörn i Paris.

Vad drömmer du om? 

Inga kommentarer: