fredag 20 maj 2011

Är detta verkligen sant?

I morse när jag slog upp tidningen hade jag svårt att tro på vad jag läste. En kvinna som invandrat från Ryssland med högsta betyg i svenska nekas att jobba inom äldreomsorgen i Boden. Natalia Burman är civilingenjör, och utbildar sig till undersköterska efter fyra år i Sverige, för att få jobb. Orsaken till att hon inte får börja sitt arbete är att platschefen anser att hon inte kan svenska.
Platschefen säger att hon har haft kontakt med en person som inte förstod svenska när personalen bad henne hämta saker.
- Hon var tvungen att slå i ordboken. Då är det riskfyllt att jobba bland äldre för om någon ropar och är sjuk så måste man kunna agera. Om det är akut så måste man förstå svenska så pass bra att det inte blir ett arbetsmiljöproblem för resten av personalen och ökar risken för vårdtagarna.


Natalia Burman säger att hon enbart använde handboken i yrkessvenska på rasterna under sin praktik för att studera.
- Jag använde den aldrig när jag jobbade och inte heller på introduktionen. Nu anmäler hon kommunen till Diskrimineringsombudmannen, DO.

Kommer ni ihåg de skarpladdade gitarrerna som polisen fann vid en husrannsakan? Nu har domen kommit.

Utanför Haparanda i nedre Vojakkala protesterar Greenpeace mot att genmodifierade potatisar odlas. Potatisen är förändrad för att den ska innehålla mycket stärkelse. Den används i pappersindustrin för att bestryka papper. Och för att göra stärkelse.

Den överenskommelse som skulle garantera akutkirurgi i Kiruna kommer att brytas. På torsdagskvällen besökte landstingsrådet Kent Ögren (S) och landstingsdirektören Elisabeth Holmgren Kiruna för ett möte med samrådsgruppen.  Ännu ett kapitel i landstingets följetong om sjukhuset i Kiruna


Konst kan också mätas i energi. Kalorier som räcker för att leva på under två veckor. Som när Orvar Lorimer-Olsson skulpterar en liten grabb med choklad i och ger den det förbjudna namnet "Negerboll". Den är ett av verken på Sverige-finska  folkhögskolans konstelevers vårutställning.



I år är det det första av 25 i Norrbotten som jag kan använda mina egna rabarberstjälkar i försommarens första paj. De senaste ruggiga och kalla dagarna har gett bladen kraft att växa fort. Det är som om regnet får allt att explodera. Den sibiriska klematisen som syns på bilden högst upp slår nya rekord i klätterhastighet. Tvätten flaxar i vinden och solen strålar denna majdag. Det är då jag går och konverserar med mina ryska äppelträd, på stapplande ryska.

Inga kommentarer: