söndag 8 maj 2011

Läser Göran Greider

Han besöker Lunde i Ådalen. Det är 80 år sedan skotten den 14 maj. Det är så skönt att få läsa en text som är som en bildningspromenad, en inbjudan att ströva mellan då och nu. En chans att få vila på vägen. Det finns ju många berättelser om Ådalen 1931. Viktigast förutom vittnenas är Bo Widerbergs film Ådalen 31. Jag är helt säker på att vi som sett den, bär på en bild av vad som hände som är hans, inte vad som skedde i verkligheten. Göran Greider plockar in filmen som en del av det pussel som har skapat det samhälle som vi lever i idag.

Ett samhälle mellan skotten i Ådalen, Saltsjöbadsavtalet, Grundskolan, Vietnamrörelsen och Moderata ungdomsförbundets utskänkning av av alkohol till ungdomar.

Speglingar.
Vi väljer vilken spegel som vi vill spegla oss i.

3 kommentarer:

Lena sa...

Nej, jag är inte lätt att imponera på så när jag blir stum av beundran är det nått riktigt bra som gjorts. Vill jag tro i alla fall. Göran Greider skriver om Ådalen 1931 och Ådalen 2011. En fantastisk artikel med ett språk som brusar, viskar och leder en vid handen. Lysande! Toppklass!

Skrev jag på Ingen humor utan allvar

Jane Morén sa...

Jag läste också, så bra!

Granne med potatisodlaren sa...

Som S brukade säga. Den är värd.