fredag 10 juni 2011

Yllemössan och solhatten samsas på hatthyllan.

Livet här just nu innehåller så många stora kontraster att det är lättare att tänka på de små. Som att den orientaliska musiken svänger i sjukhusets entré och dansare framför sin föreställning med magdans.  Jag vara bara på ett snabbt besök men gladdes åt att kulturen finns där jag inte förväntar mig den.Gå in på länken och se den fantastiska bilden.

En annan kontrast är den som jag möter på vår hylla i hallen. Här samsas vantar, halsdukar, mössor med baddräkter och solhattar. För inte allt för många dagar sen var jag tvungen att ta på mig vantarna nere på Grundets strand.


Nu badar alla skolbarnen. Till och med i Gällivare.


Ja, vi talar om vädret varje morgon och varje kväll. Gör inte ni det? Vi kan inte annat. Känslan när vi kan gå ut och äta frukost, och sitta långt in på kvällen, på altanen, den är helt overklig. Nu hoppas vi på att alla väderrapporter är felaktiga så att ryssvärmen håller i sig. Här är helgens prognos.

Jag blir en riktig naturromantiker och längtar upp till Lillstrycken utanför Niemisel vid Råne älv. Ett mygghelvete. Men helt fyllt av smörbollar, liljekonvaljer och sommarliv. Väl påklädd med myggmedel bakom öronen finns det nästan ingenstans där försommaren är så vacker. Glittrande vatten och doftande stränder.

Glittrar gör det om och i ögonen på alla gymnasieelever som nu avslutar sin 13-åriga skolgång. Det är baler.  Och baler. Och baler

Jag är så gammal att jag började att arbeta här i Luleå samtidigt som gymnasieeleverna återupptog traditionen med bal på stadshotellet. Tio år tidigare hade jag genomlevt en majmånad med otaliga långa middagar på festlokaler. Vi blickar bakåt när vi vill fira något.

Jag hade gärna upplevt nå´t nytt. Tänker på alla som diskuterar var skolavslutningarna ska hålla hus. Jag känner inte någon som inte hade skolavslutningen i aulan eller på skolgården. Tänk om varje skola hittade på något eget tillsammans med eleverna.





Inga kommentarer: