onsdag 13 juli 2011

Bilden av bilden

Jag klev in på Moderna muséet för att jag längtade så efter att få se en stor utställning med Siri Derkerts bilder och liv. Det fick jag. Massor med bilder från hela hennes liv. Massor med, ja, vad var det som visades? Det är en fråga som jag bär med mig. Inte illa för att vara en så spretig samling av allt. Det är viktigt att ställa frågor inte att ge så många svar. Siri Derkerts röst ekade mellan konstverken.

Hon deklarerade sin ståndpunkt i de svartvita teveinslagen. Hon stod upp för sin sak. För vår sak.

I en enorm fotoutställning, En annan historia, i rummen intill visas massor med goda bildberättelser. Alla de största fotograferna i världen finns representerade, förutom Sune Jonsson från Västerbotten. Utställningen är så generös att jag inte kan sammanfatta de otaliga intryck jag fick. 

Det enda jag kan säga är:

Gå och se den.


2 kommentarer:

Jane Morén sa...

Det ska jag göra Eva. Sune J är förresten en av mina favoriter, en gång vann jag en bok med hans bilder, jag tror den heter Det blå huset.

Granne med potatisodlaren sa...

Jane, Sune J är eftertänksamhetens fotograf tycker jag. Vi har en av hans kameror hemma. Den hamnade hos oss på kringelkrokiga vägar.