lördag 25 februari 2012

Varning för något ännu värre

Vaknar till ljudet av mammas radio. Hon har BBC Worldservice på högsta volym. Långt borta i Berlin sitter fem olika ekonomer och ropar till varandra. Det är Paul, Richard, Ben och två till. De diskuterar om allt som sker denna vintervecka. Och allra mest är de överens om att allt som görs mot Grekland är fel.

- Ingen ekonomi kan bli bra av att svältas. Det såg vi redan på 1930-talet i Tyskland. Där fanns det en lag mot att staten använde skattepengar till att utveckla ekonomin. Och se vad som hände, säger Paul.

Jag blir allt mer vaken och undrar varför inget stort massmadium har intervjuat någon av alla ekonomer som arbetar med detta område. Varför får vi bara höra om motbilder till vad Internationella valutafonden och den europeiska kommissionen ställer till mitt i natten. Det frågar jag mig när programmet slår om till lördagens naturmorgon.

Kollar in deras site för att hitta efternamnen på ekonomerna. Det fixar jag inte men jag hittar en beskrivning av Sverige som låter som en saga. Läs den här.

Får vi fortsätta vara ett undantag?

Den frågan ringer i mina öron.

Lyssna till Laleh!


Inga kommentarer: