onsdag 3 oktober 2012

Diskriminering utan slut

Jag gick ut för att plocka de sista jordgubbarna i landet. Då  tittade jag ut över älven och blev uppbjuden till älvdans. Det är som att leva i de målningar som kallas "Nordiskt ljus". Stunder då allt stannar upp och jag måste hämta andan.

Dagens stora nyhet är att de romer som vill hyra bil har svårt att få göra detta. Dagens eko har varit på 66 bensinmackar med biluthyrning och testat om romer och svenskar behandlas på samma vis. På var tredje mack fick reportrarna med svenskt utseende hyra bil där romer avvisats. Har vi inte hunnit längre?

Jag jobbade 1976 i en butik i Järfälla där jag på samma sätt blev uppmanad att inte vara trevlig mot de romer som kom in. Som tur var för mig var det ett kort vikariat.

 Men diskrimineringen av romer är oändlig. Outslitlig.

Inga kommentarer: