onsdag 14 november 2012

Ändra lagen


Varför är det inte ett brott att sälja per telefon? Det har jag undrat länge. Varför är det inte så att de som vill ha säljare i sin lur måste anmäla det till Nixregistret? Jag kan inte begripa varför jag måste anmäla min telefon för att slippa säljare som ringer och stör. Dessutom tvingas jag att upprepa mitt NEJ vartannat år.



Visst var det sorgligt att se hur myndigheterna står handfallna inför det nya telefonbolaget som tvingar på äldre dyra telefonabonnemang. Hur de gör? Jo, de tar en lista över vilka personer som har skog och hävdar att de är företag!! Och företag har ingen ångerrätt. Varför stoppar inte åklagaren företagets möjligheter att fortsätta? Lås alla konton och utred! Då skulle ingen vilja försöka fulsälja onödiga saker till äldre.



Ändra lagen! Då skulle inget företag kunna sälja ett enda erbjudande utan att kunden skriver under ett kontrakt. Så var det förr. Det var därför ingen höll på med att ringa och störa oss. Dåliga erbjudanden på papper är mycket svårare att lura på oss.

Inga kommentarer: