måndag 19 november 2012

Håll kartan rätt

Under gråa skyar, i soffan med en filt, hittade jag Filter nr 29. På detta smörgåsbord, jag något annat ord kan jag inte hitta, ligger en text som verkligen gjorde mig glad. Den handlar om Thomas Öström, Joachim Karthäuser, Olle Bergström och Sven Löfquist.

De har vänt på kartan och hittat rätt.

Det börjar med Thomas Öström som tillsammans med sin granne Joachim Karthäuser  vrider och vänder på det vi vet. Ja, vad vi vet om energi. Det slutar med att Climeon ett bolag som har ett patent på att utveckla energi på ett nytt och eget vis.

Thomas Öström och Olle Bergström växte upp i Måttsund. De var två av killarna som inte gav sig. De tränade och tävlade. De läste vidare och klättrade. De höll ihop genom åren. Och nu kan de ha ett av svaren på hur vi ska kunna utvinna energi så att den räcker till alla samtidigt som vi inte släpper ut mer skit. Ja, att vi stoppar upp klimatförändringarna som är dagens mest skrämmande nyhet.

Värmen stiger dubbelt så fort som klimatmötet i Köpenhamn satte som mål. Det är i genomsnitt fyra grader varmare över hela jorden. Gränsen som Köpenhamnsmötet skrev under på var två grader.

Det är nog därför jag är så glad. Det finns hopp. Här är en länk till Filter.

Inga kommentarer: