torsdag 6 december 2012

Det doftar

December är dofter. Dofter från allt som får oss att bli sälla. Apelsiner med kryddnejlikor, stearin, doften från en brinnande tändsticka, clementinskal, den söta doften av dadlar och fikon, hel kanel och ångan från muggen med glögg.

Det är ganska ovanligt att vi möter så många dofter på en enda dag. En helt vanlig vardag är det kaffedoft, diskmedel och tvättmedel, teångor och någon form av mat.

Nu längtar jag efter hyacinter.

Förr fanns det en härlig parfym "Shocking you", den kom för länge, länge sen, och den doftade av hyacinter och jul. Då kunde jag förflytta mig till advent hela året runt när jag skruvade av korken på flaskan som fanns i skåpet hos mormor.

(Alla ni som inte tål allt som luktar, jag förstår att ni inte är lika saliga som jag. Jag hoppas att ni klarar er undan det värsta. December måste vara en helt annorlunda upplevelse för er.)

Inga kommentarer: