onsdag 20 mars 2013

Värde?

Idag är ljuset i centrum. Den första dagen detta år som är lika lång som natten. Då passar massor med glada nyheter. Ja som att eleverna i Arjeplog fått en superbil att jobba med av BMW. Eller att vi får veta att alla länder som har ett friskolesystem kräver att alla skolor ger likvärdig undervisning utan att någon får göra vinst på skattepengarna. Det ger hopp till oss som gärna vill att alla skattekronor ska gå till undervisning och skolutveckling. Det finns bra skolor i alla system men de bästa får inte en krona över när skolåret är slut.

I morse när jag öppnade dörren mot vägen fick jag höra vårens häftigaste körkonsert. I nyponbuskarna satt det minst 20 olika sångfåglar som gav hals inför den vackra soluppgången. Kommer ni ihåg scouternas årskalender. Ni vet den där vi fick klistra upp bilder på olika årstider? Som jag minns det var det fåglar som satt i olika buskar på vinterbilderna. Något som jag nästan aldrig har sett så ofta som denna vinter. Det är häftigt med massor av sidensvansar i rönnarna och domherrar i äppelträden.

Det är häftigt med många olika på besök vara sig det är vårrusiga fåglar eller människor från hela världen. Därför blir jag verkligen inte lika ljus till sinnet när jag lyssnar till dem som tycker att ytan, utseendet, ger oss olika värde.

Nej, det är värdelöst. Helt värdelöst.

Inga kommentarer: