måndag 27 maj 2013

Ett kvarts sekel

Jag har firat 25 år som fast anställd på NSD. (Det var mer än 27 år sedan som jag började på redaktionen), Det har hänt otroligt mycket sen den dag jag klev in genom porten på Robertsviksgatan i januari 1986. Ingen hade kunnat tro att jag skulle sitta här vid älvens strand ett kvarts sekel senare.

I alla fall så samlades vi som varit anställda i företaget de senaste 25 åren tillsammans med styrelsen och åt en fantastisk middag på Tallkotten. Vi fick ljuvliga buketter och en present. Sen klev jag ut i försommarkvällen och njöt av solen över Norra hamn.

Det är nu när jag står här vid kajen som jag ser hur mycket som har förändrats i stan. Så annorlunda det är här när kvällarna är ljumma. Fullt med folk på alla uteserveringar. Tänk vilken öken det var när jag cyklade hem i den ljusa sommarnatten första våren.

Då fanns en enda servering på Storgatan, Bistron, den som numera bor i Piteå vid hamnen. Vad vi åt när det var fest? Förälskade havskräftor. Det var det häftigaste som serverades vare sig vi festade i Luleå eller i Stockholm.

Inga kommentarer: