torsdag 21 november 2013

Jag är inte kompatibel

Inkompatibel. Så känner jag mig när jag upptäcker varför det är så infernaliskt kallt i sovrummet. I mörkret under natten när det blev allt kallare ute så trodde jag att vi skruvade upp värmen på elementen. Ja, vi flyttade ratten åt höger, men, när vi gick upp så visade det sig att våra element är vänsterstyrda.

Element som är vänsterstyrda och bilar som är högerstyrda. Vår koncern vill spara pengar och har då köpt in fler än 100 bilar för att kunna dela ut tidningar i egen regi. Dessa bilar som är högerstyrda som alla bilar som används för att dela ut post och tidningar ska alla andra anställda använda under dagen. Intressant om det kan anses säkert att sitta till höger när vi kör i stan eller på motorväg.

Den förre entreprenören som körde ut tidningar hade ett samarbete med posten. Bilarna användes till tidningar på natten och till postutdelning på dagarna. Fiffigt för då hade högerstyrningen en funktion dygnet runt.

Men vad säger arbetsmiljölagen om att vi får köra bilar med sämre säkerhet?

Inga kommentarer: