onsdag 6 november 2013

Vinterdrömmar

Hur mycket snö kan komma på en natt? Ja, det är inte lite. Vackert och ljust blir det. Tid för att drömma om såna där vintrar som bara finns i sagorna eller på film. I vardagen känns snön och händerna blir stela och fötterna kalla och allt är bara inte som man vill.

Men ändå blir jag glad och jag vet: det blir många. Känslan av att allt är nytt. Doften av renhet. Glittret i iskristallerna. Tystnaden som breder ut sig mellan Malmbanan och älven. Förändringar som får livet att lunka lite långsammare. Av nöden när jag ska skotta fram bilen, av lugnet när jag ser ut över allt det vita.

Idag får vi veta att oktober denna höst har varit ovanligt varm. Vilket får mig att drömma om massor med äpplen nästa höst. Ja, en av förutsättningarna för att det ska lyckas bli några kilo är att träden får avmogna långsamt inför kylan. En annan är att snön kommer före den arktiska temperaturen. Så nu är det bara att fortsätta hoppas.

Jag drömmer om träde med massor av vita doftande blommor i maj och kilovis med äpplen i augusti. Isa Chen som skriver krönikor på Kulturen i NSD skriver här om Parisdrömmar.

Visst känner vi igen oss?

Inga kommentarer: