fredag 28 februari 2014

Leve det som finns bakom knuten

Nu har jag hamnat i det gröna sköna igen. Jag som trodde att jag hade tränat bort just den blicken. Men inget grönt går mig förbi nu när den färgen är helt bortglömd och bortgömd där ute.
Resan söderut började med en timmas luftgropar vid Arlanda trots detta blev den en upplevelse för livet. Så här två veckor senare är det den vackra innerliga vigseln i Strängnäs domkyrka som får mig att bli glad. Möten med alla dessa fina vänner och familj, från hela världen.
Uppsala och att få se på riktigt var Signe bor. Vilket fint rum hon har fått till på den lilla ytan. Där på ett hotell vid stationen sov jag i den skönaste sängen som jag sovit i. (ja, jag har blivit urgammal när jag tycker att en skön säng är något att minnas efter en resa med så många fina upplevelser.) De vill jag inte förminska.
Vi for till Bror Hjorts ateljé. Det ska ni också göra.
Vi såg Klara Kristalovas fina bilder och skulpturer men sen klev in i ett rum som bara finns där, orört, sen 1968, när Bror Hjort dog.

Det är något helt speciellt att få ströva mellan skisser, material, fyllda bokhyllor och hans vackra konst. Jag blir rörd när jag ser alla bilder som han gjorde innan altartavlan i Jukkasjärvi började snidas.

Nu har jag två modelleringspinnar i min pennburk som ett minne och som något som jag kan använda. De är så välgjorda och fungerar nästan som små träskulpturer. Det tycker jag var något bra som jag kunde köpa i museishopen.

Ett museiföremål kan man känna sig som så här 57 år efter födseln. Men det tänker jag inte göra. Jag är lycklig och glad över alla fina gratulationer och trevliga uppvaktningar denna vecka. Nu gäller det att vända upp och ner på det vi vet och ta tag i det som finns där bakom.
Vive la kreativité, baklängesgång,  nya perspektiv och nonsenstankar.




Inga kommentarer: