lördag 1 mars 2014

Hej! Här är jag.

En av de sju soltimmar som vi haft den senaste månaden
Hej! Idag är det min första dag som bloggare på #blogg100. Jag är med för att jag vill möta fler som skriver och delar med sig. Ni får möta mina tankar från Luleälvens strand, här, där jag lever granne med potatisodlaren. Ett ganska blött och grått liv denna vinter när solen setts 7 timmar sen 1 februari, mot normalt långt över 60 timmar.

Då är det gott att alla fåglar sjunger när jag halkar upp till brevlådan.

Jag gillar att få kommentarer på mina inlägg så gör det; skriv och berätta vad du tycker. Men stå för vem du är. Anonyma kommentarer är inte "my cup of tea".

Nej jag gillar öppenhet och raka inlägg. Min bibel är Erik Wellanders Riktig svenska. Ni vet där förordet börjar med att han skriver: Skriv rakt på sak och sluta använda kanske när du menar att du vet. Jag skriver gärna både och vilket den käre professorn inte skulle ha gillat. Men jag kan inte låta bli att se saker från mer än en sida.

Både och är mitt mantra. Som i att debatten om var Dansens hus ska placeras innehåller både en uppfattning om var utbildningarna ska vara och var dansscenen ska finnas. En kulturpolitisk fråga som idag har blivit en lokaliseringsdebatt. Det är naturligtvis både och. Publiken finns i Luleå och utbildningarna i Piteå. Då är det enkelt att lokalisera de två delarna i Dansens hus. Eller hur?

Stötta dansutbildningarna i Piteå och öppna upp en scen för dans i Luleå. Två goda idéer som nu ligger på is.

Måtte de gå att tina upp snart.


Inga kommentarer: