torsdag 24 april 2014

Jag begriper ingenting

Idag behöver jag se att det finns lugna och vackra bilder att tänka på efter gårdagens berättelse i Uppdrag Granskning om nynazisternas våld. Det allra värsta är att Sveriges rättsväsende inte tar detta grova våld på allvar. Trots bilder som visar vilka personer som har knivstuckit en främling på torget i Hökarängen kommer de undan med att neka alla tre. Här säljer juristerna ut vår tillit till vårt samhälle på allra billigaste sätt.

De lägger ner förundersökningen istället för att pröva ett åtal enligt de regler som det så kallade Lindomemålet ledde fram till. I Lindome skyllde två personer på varandra efter ett mord och de kunde inte dömas, men lagen ändrades.

Jag har inte riktigt förstått varför åklagarna låter bli att pröva åtalet enligt dessa regler som säger att alla som är inblandade ska dömas för brottet som har begåtts. Är det för att offret var i Sverige på besök? Är det för att alla vittnesmål och övervakningsfilmer inte räknas?

Jag tycker att förlusten av vår tillit till samhället väger precis lika tungt som det brott som har begåtts. Jag är antagligen naiv när jag tror att det är omöjligt att knivsticka en person i magen så att han nästan dör inför vittnen och övervakningskameror utan att ställas för rätta.

Nej, jag begriper ingenting.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Håller med dig, jag begriper ingen ting. Såg programmet och blir kraftigt upprörd hur vi tittar på medan de utför sina brott.

Linda på Markbladet sa...

Så otäckt vilka mörka krafter det finns ute i vårt avlånga land. Jag blir rädd.

Modigt av JJ och UG att ändå ta upp det i sitt program.

Granne med potatisodlaren sa...

Marie-Louise och Linda det är fortfarande obegripligt att ingen åklagare har tagit tag i utredningen.

Kul att ni kommenterar, välkomna hit/Eva