onsdag 16 april 2014

Vilket perspektiv har du?

Jag kan inte lämna frågan om mediekoncentrationen åt sidan längre. Inte efter dagens artikel om nattågen som finns i Dagens Nyheter

Ser ni vilket perspektiv reportern intar? Hör ni hur alla människor som bor långt från Stockholms innerstad är problem? Hur det enda som är viktigt med nattågen är att storstadsborna ska kunna åka skidor eller vandra i fjällen när de är lediga?

Det är länge sen jag läste en text som är så centrerad kring Stockholmarnas behov. Men Jimmy Fredriksson på Göteborgstidningen ser hela tiden hur alla som lever där 97 procent av landets innevånare bor blir marginaliserade. Han berättar att 20 procent av alla journalister bor i Stockholms innerstad, av befolkningen bor 3 procent där.

Hans exempel är lite dråpligt. Regeringen har beslutat att bensinmackar i glesbygd inte behöver ha pumpar för alla drivmedel. När reportern från Stockholms innerstad ska berätta om denna nyhet blir rubriken:

Svårt att tanka miljövänligt utanför städerna.

När övriga medier i landet skriver att :

 Nu räddas fler av mackarna i glesbygden.

Så olika är vårt perspektiv på vad som sker här i vårt land. När innerstadsjournalister oroar sig för att räntan ska höjas, ja, för då blir det svårt att bo kvar i bostadsrätten vid Nytorget, då oroar sig övriga landet för att priserna gör att folk med vanliga löner inte kan bo där de arbetar.

Ja, och så oroar sig reportrar på Sveriges största morgontidning för att nattågen kostar för mycket. Varje år betalar skattebetalarna 100 miljoner kronor för att två tåg per natt ska rulla mellan Narvik/Kiruna, Luleå och Stockholm.  Detta är ungefär hälften av vad staten satsade på nattågstrafiken före 1990-tals krisen. Då fanns det ett direkttåg från Göteborg och ett från Nässjö till övre Norrland förutom de två som finns idag.

Klyftan ökar och vi som bor norr om Umeå vet att det enda spår som nattågen och alla godståg rullar på är så dåligt att det råder nedsatt hastighet till 70 km per timme. Tänk er att resan till Österlen skulle gå i samma takt. Då skulle du få sitta på tåget eller i bilen i minst elva timmar. Men vår regering vill inte satsa en enda krona på att binda samman Sverige. Detta trots att EU anser att en järnväg vid kusten mellan Luleå och Umeå är ett prioriterat projekt. De vill betala minst 35 procent av investeringen. Men vår infrastrukturminister Catharina Elmsäter Swärd(m) svarar så här:

-Det är upp till tågoperatörerna när de vill köra sina tåg.


Men på vilka järnvägspår?



Inga kommentarer: