torsdag 14 augusti 2014

Månljus eller maktlöshet, vad håller mig vaken?

I natt vaknade jag med månljus i ögonen. Varje timme var det något som gjorde att jag väcktes och när jag tittade upp var hela rummet fyllt med ljus. Jag har aldrig varit med om att månljuset har varit så starkt.

Men är det de månljusa nätterna som gör att vi vaknar i augusti?

Det skulle kunna vara den enorma laxburgaren som jag åt igår kväll i Lövskärs hamn. Det skulle också kunna vara de förändringar som sker och som vi inte har makt att påverka.

Makten över vad som vi ska tycka är viktigt styr i hög grad Sveriges radio och Sveriges television över. Och det märks att ledningen för de två företagen är livrädda för att bli anklagade för att stå på löntagarnas sida.

Gång efter gång får ogenomtänkta ekonomer och företagare oproportionerligt stor plats i media för att anklaga politiker som anser att subventioner av tjänster till höginkomsttagare, inte ska fortsätta efter valet, för att nedvärdera de som utför jobbet.

När det gäller enkla tjänster som inte kräver utbildning och som inte kan säljas för ett pris som rymmer en lägsta lön är det otroligt att det känns självklart att de ska subventioneras med 50 procent. Vad är det som gör att alla dessa välbetalda män kämpar för att få behålla subventionerna?

Och varför ägnar redaktionscheferna på Sveriges radio och Sveriges television som många minuter åt detta?






2 kommentarer:

Cecilia N sa...

Ja det är mycket särintressen som hålls fram.
Gratistidningen Villaliv kom häromdagen: "Villaägarnas val. Vad säger partierna om Bygglov, ROT-avdrag, skatter och mer".

Var kan man läsa "Vad säger partierna om människovärde och socialt ansvar?"
Det är ju där de viktiga frågorna ligger.
Inte om jag får 200 kr mer i plånboken om x-partiet får bestämma.

Förvisso finns det människor där 200 kr mer i månaden skulle ha en avgörande betydelse. Men då ligger politiken väldigt nära frågor som har med människovärde att göra.

Granne med potatisodlaren sa...

Cecilia, du har så rätt. Tilltron och varje människas lika värde är det dyraste vi har. Ingen har råd att förlora dem.