onsdag 10 september 2014

Hon hade auktoritet och känsla

Hon hann bli 90 år. Min allra bästa modell. Elsa- Marianne har gått ur tiden. Hon var vår allra första superballerina. En grevinna som valde att ta ansvar för sitt eget liv och utbilda sig till dansare i Danmark. Hon turnerade över hela världen och fann sin make i Köpenhamn.

Hon valde att leva ett liv utan slott och herrgårdar. Istället tog hon sig ann de roller som förut inte fanns. Det var hon som var Birgit Cullbergs första fröken Julie 1951.

Det var hon som var chef för baletten vid Stora Teatern i Göteborg och för Malmöbaletten. Hon var pedagog och konstnärlig ledare.

Jag fann hennes bild i en 60 år gammal "Vårt hem". Hon dansade tillsammans med sina barn och berättade om sitt liv. Då när jag satt där i en källare i Boden och kände doften av tidningspapper som blev till damm mindes jag.

Det var ju hos henne jag skulle dansa, men hon var så sträng att jag bytte grupp. Jag tror aldrig att jag har varit så rädd för någon när jag var barn.

Inga kommentarer: