torsdag 11 september 2014

Trådar som ska berätta

 
Vad jag hann med. Alla ärenden som jag hade planerat gick som en dans. Sen satte jag mig här och njöt av utsikten och sommaren. Ser ni taken där borta på andra sidan älven? Det är Tyskmagasinen. De fylldes av förnödenheter till de tyska trupperna som fanns i norra Norge och i Finland. Vid krigets slut utväxlades många tusen krigsfångar, mellan Sovjet och västmakterna. De ryska fångarna ansågs som förrädare av Stalin så de riskerade sitt liv när de tvingades resa hem österut. Här i Karlsvik fick de vänta på transporter mot en mycket osäker framtid.

Det har inte varit känt hur det gick för dem som tvingades fara från fångenskapen i krigets slutskede. Men nu har Tamara Sushkos gjort en dokumentärfilm om vad som hände. Den kan du se på Järnvägsmuséet i Karlsvik på söndag från klockan 13.30.

Historien om vad som hände här i Luleå under kriget finns tyvärr inte på skolans schema. Det är förunderligt hur lite lokal historia som eleverna får med sig från sina tolv år i skolbänken.

Här i byn finns Klostret på folkhögskolan. Där satt en del av de militärer som styrde vårt försvar under kriget. Men där fanns också en grupp som bestämde sig för att spränga Norrskensflammans tryckeri. Den värnpliktige som var med har berättat att de lovades att ingen skulle bli skadad när de placerade sprängmedel och tände på.

Fem personer dog, varav två barn, fem personer skadades.

Stadsfiskalen, fyra officerare och en journalist på högertidningen Norrbottenskuriren häktades  för Sveriges värsta terrorbrott. De tre, en kapten, stadsfiskalen och journalisten, som planerat sprängningen, fick sju års straffarbete som de benådas från efter fyra år.

Kan ni tänka er att en terrorist som sprängt ett hus och dödat fem personer och skadat fem, idag,  skulle benådas efter fyra år?

Det är bara en av de bortglömda historier som vi påminns om, när vi ser monumentet, till  minne av de fem som dog, på Kungsgatan.

Ja, jag hann både tänka och göra mina inköp igår. Om några veckor ska jag på en workshop med Britta Marakatt-Labba i berättande broderi. Trådar och tyg ska berätta en historia, kanske den om konjaksflaskorna i magasinet i Karlsvik, eller fångutlämningen efter kriget, eller den om Attentatet mot Norrskensflamman.





Inga kommentarer: