måndag 8 december 2014

Jag ryser och hurves när jag läser om censur

En tandlagning senare hamnar jag i Södra hamn precis när natten tar över. Klockan är tre.

Jag fyndar pärlemorknappar på Kupan. Det är dit vi måste gå för att hitta knappar som inte är gjorda av plast. Och så avstår jag från de finaste citrongula assietterna. Då känner jag mig duktig. Inget mer i skåpen.

I bilen hem maler olika personer på om vad som ska ske efter nyvalet. Jag ryser och läser om hur Fremskrittspartiet i den norska regeringen lyckas få SAS att dra in sitt magasin på grund av att Per Svensson har skrivit om högerextremism i Norden. Det var förbjudet. Och den norska staten kan tydligen övertyga SAS att det är rätt att samla in tidningarna. Är det så här vi vill ha det? Att rasistiska partier ska censurera vad som får läsas på flyget?

Sen blir jag urförbannad. Hur kan den norska regeringen och SAS bry sig om vad Fremskrittspartiet säger? Det finns inga fel i artikeln så problemet är att rasisterna i Norge vill dölja de fakta som finns i artikeln.

Om du vill läsa vad Per Svensson skrev så gå in på Sydsvenska Dagbladets hemsida. Missa inte det.

Inga kommentarer: